Onderhoud & tips

Onderhoud & tips

Skeeleronderhoud

Skeelers hebben onderhoud nodig, dat weten we allemaal. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ieder is vrij om het om zijn manier te doen. Voor de nieuwe leden onder ons zullen we aangeven wat je kunt doen en waar je om moet denken.

Na een aantal trainingen zul je zien dat de wieltjes slijten. Om te voorkomen dat ze erg schuin en onregelmatig slijten moeten we daar regelmatig even wat aan doen. Afhankelijk van het weer en hoe smerig de baan is hebben de lagers van de wieltjes ook onderhoud nodig. Ga je skeeleren op een natte baan dan moet je bij thuiskomst direct alles uit elkaar halen en schoonmaken anders zijn de lagers de volgende dag vastgeroest en kun je nieuwe aanschaffen. Verder is de frequentie van onderhoud plegen een persoonlijke zaak; de één zorgt dat alles picobello voor elkaar is en pleegt maandelijks of nog vaker onderhoud, de ander gelooft het wel en doet het alleen als hij wel heel hard moet werken om nog een beetje vooruit te komen.

Aan de slag:

•  Geef, voor je ze er uit haalt, alle wieltjes een nummer bv R1, R2, L1,L2 enz. De L en de R geven de linker en rechter skeeler aan.

•  Haal alle wieltjes uit de ijzers en haal de lagers eruit, dit gaat wel eens wat moeilijk. Met een dun en stomp voorwerp kun je de lagers van binnen naar buiten drukken. Ontzie hierbij het feitelijke lagergedeelte, het zou kunnen beschadigen.

•  Niet alle lagers zijn gelijk; er zijn lagers waarvan alleen aan één kant de kogeltjes zijn afgedekt met een afdekplaatje, aan de andere kant zijn ze open zodat je de kogeltjes zien kunt. Ook zijn er lagers die aan weerskanten zijn afgedekt zodat je de kogeltjes niet kunt zien. Als ze helemaal zijn afgedekt heeft dat als voordeel dat er geen grote zandkorrels in kunnen komen. Het nadeel is dat ze ook niet goed zijn schoon te maken en te smeren. Het is dus handiger om ze toch maar aan één kant open te maken, hoe doe je dat? Met een klein puntig voorwerp (mesje) kun je het afdekplaatje voorzichtig opwippen, dit gaat het makkelijkst op de plaats waar het afdekplaatje het dichtst bij het middelpunt van het lager zit.

•  Doe wat wasbenzine in een blikje of iets dergelijks stop de lagers daarin. Schud ze een poosje heen en weer en laat ieder lagertje even tussen duim en wijsvinger draaien terwijl je hem in de benzine houdt. Herhaal dit zonodig nog eens in schone benzine net zo lang totdat de lagertjes weer zonder kraken en knarsen draaien. Stop er niet te snel mee want één achtergebleven zandkorreltje kan veel schade aanrichten!

•  Haal de lagers uit de benzine en laat ze uitdruipen/drogen op bv een krant. Als je een compressor hebt dan kun je ze heel snel droogblazen en bovendien blaas je de laatste stofjes er ook nog uit, heel goed!

•  Als de lagers goed droog zijn kun je ze smeren. Waarmee? Alles is mogelijk; dik vet (doe dat maar niet want dat rijdt wel heel erg zwaar), rijwielolie, naaimachineolie, wd-40 en teflonspray. Hoe dikker het smeermiddel hoe meer rolweerstand dus de meeste sporters kiezen voor bv teflonspray want dan ga je lekker hard. Het nadeel van dunne smeermiddelen is dat ze veel gevoeliger zijn voor vocht en dat je ook wat vaker moet smeren. Wat dikkere olie blijft heel lang zitten, dus minder onderhoud nodig maar het rijdt wel wat zwaarder. Alles heeft z’n voor en z’n tegen, kies zelf maar!

•  De wieltjes, tussenbusjes en de boutjes zullen ook wel vies/zanderig zijn dus die gooien we nog even in een sopje met wat afwasmiddel. Sop ze lekker af, spoel ze schoon en droog ze goed. Ook de ijzers kunnen nog even worden afgesopt of met een droge doek schoongepoetst.

•  Plaats de lagers in de wieltjes (met het afdekplaatje naar buiten!), vergeet de tussenbusjes er niet tussen te stoppen.

•  Nu kunnen de wieltjes weer in de ijzers geplaatst worden. Leg ze op nummervolgorde en afhankelijk van hoe ze zijn afgesleten draai je ze alleen even om of schuift de hele handel een plaatsje op; het achterste wiel gaat helemaal naar voren en de rest dus een plaatje naar achteren. Geen mens verslijt zijn wieltjes op dezelfde manier en je zult zelfs verschil kunnen zien tussen je linker en rechter skeeler dus ieder moet zelf beoordelen wat hij moet doen door ze kijken hoe de wieltjes slijten.

•  Als je de wieltjes vastdraait met het boutje dan kan het zijn dat ze ineens wat zwaarder gaan lopen. Wrik het wieltje wat heen en weer zodat de lagertjes zich wat kunnen schikken in hun nieuwe positie. Helpt dit niet dan kun je overwegen om het boutje wat minder vast te draaien maar dan loop je de kans om een wiel te verliezen. Om dit te voorkomen kun je een klein druppeltje bizonkit op het schroefdraad doen zodat het niet direct los rammelt. Een andere oorzaak van zwaarlopende lagers is ook nog wel eens het tussenbusje die dan net iets te kort is waardoor de lagers bij het aandraaien te veel onder spanning komen te staan. Er zijn in sommige goede ijzerhandelzaken hele dunne ringetjes verkrijgbaar die je dan, samen met het tussenbusje, in je wiel, tussen de lagers, kunt plaatsen.

•  Kortom:als je wilt kun je úúúúúren prutsen aan je wieltjes. Blijft het moeilijk vraag dan eens aan je skeelercollega’s of de trainer, ieder heeft zijn trucjes en slimmigheidjes wie weet kan een ander jouw probleem heel makkelijk verhelpen.